Každý prožívá situaci kolem koronaviru a s ní spojený nouzový stav odlišně. Chtěla jsem vám proto přinést jiný úhel pohledu na věc, a to z hlediska talentů, který vám může pomoci se podívat na to, jak může to, do jaké talentové skupiny patříte, ovlivnit váš wellbeing v dnešní době. V první části se zaměřím na uvědomění si vlastní dominantní skupiny talentů a v následujících článcích vám prakticky ukážu, jak mohou v dnešní době jednotlivé talentové skupiny ovlivnit vaši životní pohodu.
34 talentů podle Gallupu
Gallup definuje celkem 34 talentů, které spadají do 4 dominantních skupin. Pokud jste si test CliftonStrenght ještě nedělali, můžete se sami pro sebe zamyslet, kam byste se přiřadili a vytvořit si mezi skupinami pořadí na škále od 1 do 4.
Nevím, zda jste měli někdy příležitost posadit se v blízkosti pískoviště a chvíli jej sledovat, ale toto místo je vynikajícím příkladem, jak si lépe představit jednotlivé talentové skupiny. Na první pohled vypadá nezajímavě. Hemží se dětmi. Když se ale podíváte pozorněji, zjistíte, že každé dítě dělá něco jiného.
Dětství je pomyslným zlatým časem talentů – je to období, kdy jsme jim nejblíže.
Na dětském pískovišti můžete vidět děti, které sní o tom, jak jednou postaví dokonalý hrad nebo zámek z písku, a jejich mysl pracuje na plné obrátky. Přemýšlí a promýšlí, většinou sedí na okraji pískoviště a váhají, jak začít. Často si říkají, že to musí důkladně promyslet, protože bez důkladného promyšlení nemá smysl začínat. Takové děti jsou obdařeny strategickými talenty.
Na stejném pískoviště můžete současně vidět děti, které se usilovně snaží o to postavit co nejvíce bábovek a hradů. Jsou to jedinci, kteří mohou vynikat řadou talentů spadajících do skupiny „Realizační“. Jedna bábovka nebo jeden hrad je přece málo, a to je jasné už teď. Je pro ně uspokojivé, pokud za sebou vidí výsledky své práce. Často přemýšlí nad tím, že více je lépe, to je přeci jasné, jak to nemůžete pochopit.
Kromě předchozích dvou skupin se na pískovišti setkáte s dětmi, které se starají o to, aby se cítili dobře ostatní. Jsou to děti se vztahovými talenty, kterým jde především o to, aby se cítili dobře ostatní. Vztahová skupina inklinuje k práci v týmu, k péči a zájmu o druhé. Takové děti často přemýšlí nad tím, že samy by to nezvládly.
Poslední skupinu, která ještě chybí, tvoří dětí s ovlivňovacími talenty. Ty přesně ví, jak by se lidé měli řídit a koordinují ostatní. Často přemýšlí nad tím, že aby všechno fungovalo, musí práci někdo řídit. Nyní se můžete zamyslet nad příkladem pískoviště i vy.
Co vás jako malé bavilo a s čím to bylo spojené?
Nezanedbatelnou podstatou wellbeing (duševní pohody) je potřeba žít a prožívat život jako smysluplný celek. Najít smysl ve věcech a činnostech, které člověka naplňují. Proto je v dnešní době důležité uvědomit si, do jaké skupiny patříte. Vztahová skupina může v dnešní době pociťovat velký diskomfort spojený s nedostatkem sociálního kontaktu. Co může lidem s dominancí této talentové skupiny pomoci? Zamyslet se například nad tím, komu mohou zavolat, s kým své pocity sdílet. Mohu to být otázky, které jedincům s dominantní vztahovou skupinou pomohou najít cestu k rozvoji kontaktu s druhými.
Každá talentová skupina má v dnešní době specifické potřeby. Více se o nich dozvíte v následujícím článku.